Laptop in gebruik nemen

john-schnobrich-2FPjlAyMQTA-unsplash

Je hebt een nieuwe laptop gekregen voor gebruik op school. Wat moet je doen om deze goed ingesteld te krijgen?

Dit hangt af van de wijze waarop je de laptop hebt ontvangen en wat er eventueel al mee gedaan is. Dit zijn zo’n beetje de mogelijke situaties:

  • scenario 1: je hebt een laptop voor onze school besteld bij The Rent Company en hebt deze ondertussen in je bezit. 
  • scenario 2: je hebt een laptop op een andere wijze verkregen of misschien wel via The Rent Company maar voor een andere school (je bent van school gewisseld). Deze heb je ondertussen al in gebruik.
  • oeps scenario: er is iets niet goed gegaan en dat wil je rechtzetten.

Hieronder leggen we bij elk scenario uit wat je precies moet doen.

scenario 1: laptop besteld via The Rent Company

De eerste keer dat je de laptop aanzet krijg je als het goed is bij het opstarten een aantal vragen die je helpen om je laptop in te stellen. Dit wordt de Out Of Box Experience (of in het kort OOBE) genoemd. Om de laptop in te kunnen stellen heb je de logingegevens nodig die je vanuit school in een brief over de ingebruikname van laptops per post of op school hebt ontvangen.

Als het goed is krijg je achtereenvolgend de volgende vragen:

  1. Is dit het juiste land of de juiste regio: Nederland
  2. Is dit de juiste toetsenbordindeling of invoermethode: Verenigde Staten (internationaal)
  3. Wilt u een tweede toetsenbordindeling toevoegen: Overslaan
  4. Je gaat verbinding maken met een netwerk: kies hier voor een Wifi netwerk bij je thuis en maak verbinding. Klik daarna op Volgende.
  5. Alles voor uw werk of school instellen. Je ziet het logo van school en bij aanmelden vul je de gebruikersnaam in zoals in de brief is vermeld. Druk op Volgende.
  6. Vul het wachtwoord in zoals in de brief is vermeld en druk op Volgende. Let hier vooral op onderscheid tussen hoofd- en kleine letters en cijfers want dat moet precies overgenomen worden.

Als er andere vragen komen en/of je hebt de laptop al in gebruik genomen met een privé account zonder het loginscherm met het schoollogo gezien te hebben is er mogelijk iets misgegaan met de uitlevering van de laptop. Gelukkig kan je dit in principe zelf oplossen. Verder op deze pagina (onder het oeps scenario) staan de instructies die vertellen wat je moet doen.

scenario 2: laptop op andere wijze verkregen

Je hebt een Windows laptop op een andere wijze dan via The Rent Company verkregen. Er is in dit geval geen procedure die je thuis kunt volgen. Als je op school komt moet je langsgaan bij de ICT helpdesk in de mediatheek om je laptop te laten registreren in de beheeromgeving van school. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat je de juiste inloginstellingen, programma’s en hulpmiddelen krijgt.

Als dit niet wordt gedaan kan dit problemen geven in een les of proefwerksituatie of zelfs al bij het verbinding maken met het netwerk. De registratie in de beheeromgeving is daarom ook verplicht. Dus kom zo snel mogelijk langs bij de ICT helpdesk om dit in orde te maken.

Hier moet wel gezegd worden dat we niet kunnen garanderen dat je laptop goed zal werken binnen de school. Als een laptop te oud is, een verouderd of niet ondersteund besturingssysteem heeft (we ondersteunen alleen Windows 11 Pro of hoger) of voor storingen zorgt op het draadloze netwerk kan het zijn dat we op zoek moeten naar een andere oplossing.
Als er problemen zijn met de laptop kan er ook geen gebruik worden gemaakt van het reparatie- en leensysteem van The Rent Company voor een vervangende laptop.
Wel is er een huursysteem binnen de school waarbij een leerling per dag een laptop kan huren voor een bedrag van € 1. Deze gehuurde laptop moet dan dezelfde dag weer ingeleverd worden.

oeps scenario: er is iets misgegaan

Het kan zijn dat er iets mis is gegaan tijdens het instellen van de laptop bij het eerste gebruik. Je hebt een laptop via The Rent Company besteld voor school maar bij het instellen van de laptop andere vragen gekregen dan in scenario 1 werd beschreven en een eigen privé account gebruikt om de eerste keer in te loggen.

In de meeste gevallen kan dit opgelost worden door de laptop te herstellen naar de begininstellingen. Dit kan je als volgt doen:

  1. Log in met het privé account
  2. Klik op de Windows startknop om het menu te openen en kies vervolgens voor Instellingen.
  3. Kies in de instellingen in de linkse kolom voor Systeem en vervolgens in de rechter kolom voor Systeemherstel.
  4. In het volgende scherm drukt u onder Herstelopties bij Deze pc opnieuw instellen op de knop: Pc opnieuw instellen.
  5. In het daaropvolgende scherm kiest u voor Alles verwijderen.
  6. Na een paar seconden volgt de vraag hoe u Windows opnieuw wilt installeren. Kies hier voor Lokaal opnieuw instellen.
  7. Er volgt een scherm met een beschrijving van de gemaakte keuzes. Klik op Volgende.
  8. Er volgt een nieuwe mededeling dat de pc klaar is om opnieuw ingesteld te worden. Klik op Opnieuw instellen. Hierna gaat het opnieuw instellen beginnen. Dit kan tot ongeveer een uur duren.

Als dit allemaal is gebeurd zou de laptop weer in de staat moeten zijn waarbij de stappen van scenario 1 kunnen worden doorlopen.

Als het nog niet is gelukt of er zijn andere problemen, kom dan langs bij de ICT helpdesk in de mediatheek om een oplossing te vinden.