Laptop in gebruik nemen

Dit hangt af van de wijze waarop je de laptop hebt ontvangen en wat er eventueel al mee gedaan is. Dit zijn zo’n beetje de mogelijke situaties:
Hieronder leggen we bij elk scenario uit wat je precies moet doen.
De eerste keer dat je de laptop aanzet krijg je als het goed is bij het opstarten een aantal vragen die je helpen om je laptop in te stellen. Dit wordt de Out Of Box Experience (of in het kort OOBE) genoemd. Om de laptop in te kunnen stellen heb je de logingegevens nodig die je vanuit school in een brief over de ingebruikname van laptops per post of op school hebt ontvangen.
Als het goed is krijg je achtereenvolgend de volgende vragen:
Als er andere vragen komen en/of je hebt de laptop al in gebruik genomen met een privé account zonder het loginscherm met het schoollogo gezien te hebben is er mogelijk iets misgegaan met de uitlevering van de laptop. Gelukkig kan je dit in principe zelf oplossen. Verder op deze pagina (onder het oeps scenario) staan de instructies die vertellen wat je moet doen.
Je hebt een Windows laptop op een andere wijze dan via The Rent Company verkregen. Er is in dit geval geen procedure die je thuis kunt volgen. Als je op school komt moet je langsgaan bij de ICT helpdesk in de mediatheek om je laptop te laten registreren in de beheeromgeving van school. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat je de juiste inloginstellingen, programma’s en hulpmiddelen krijgt.
Als dit niet wordt gedaan kan dit problemen geven in een les of proefwerksituatie of zelfs al bij het verbinding maken met het netwerk. De registratie in de beheeromgeving is daarom ook verplicht. Dus kom zo snel mogelijk langs bij de ICT helpdesk om dit in orde te maken.
Hier moet wel gezegd worden dat we niet kunnen garanderen dat je laptop goed zal werken binnen de school. Als een laptop te oud is, een verouderd of niet ondersteund besturingssysteem heeft (we ondersteunen alleen Windows 11 Pro of hoger) of voor storingen zorgt op het draadloze netwerk kan het zijn dat we op zoek moeten naar een andere oplossing.
Als er problemen zijn met de laptop kan er ook geen gebruik worden gemaakt van het reparatie- en leensysteem van The Rent Company voor een vervangende laptop.
Wel is er een huursysteem binnen de school waarbij een leerling per dag een laptop kan huren voor een bedrag van € 1. Deze gehuurde laptop moet dan dezelfde dag weer ingeleverd worden.
Het kan zijn dat er iets mis is gegaan tijdens het instellen van de laptop bij het eerste gebruik. Je hebt een laptop via The Rent Company besteld voor school maar bij het instellen van de laptop andere vragen gekregen dan in scenario 1 werd beschreven en een eigen privé account gebruikt om de eerste keer in te loggen.
In de meeste gevallen kan dit opgelost worden door de laptop te herstellen naar de begininstellingen. Dit kan je als volgt doen:
Als dit allemaal is gebeurd zou de laptop weer in de staat moeten zijn waarbij de stappen van scenario 1 kunnen worden doorlopen.
Als het nog niet is gelukt of er zijn andere problemen, kom dan langs bij de ICT helpdesk in de mediatheek om een oplossing te vinden.